Co byste měli zkusit, když cítíte úzkost při kontaktu s lidmi

Co byste měli zkusit, když cítíte úzkost při kontaktu s lidmi


Cítíte při představě, že byste měli jít do společnosti úzkost?

Bojíte se odmítnutí?

Vyhýbáte se kontaktu s lidmi, i když zároveň toužíte po kontaktu?

Už Vás někdy omezila tato úzkost v běžném životě?

 

Pokud jste odpověděli ano, možná cítíte „sociální úzkost“ a možná trpíte sociální fobií. Hlavním příznakem sociální fobie je silná úzkost, kterou člověk cítí nejen při kontaktu s lidmi, a to i v případě, že si to jen představuje. Úzkost je horší při kontaktu s cizími lidmi (menší skupinka lidí, se kterou musí komunikovat, je víc ohrožující, než anonymní dav na ulici, který se hýbe). Jako ohrožující člověk vnímá veřejný projev, pití a jezení na veřejnosti, kontakt v obchodě a úřadech a pod.

Často v těchto situacích cítí i tělesné příznaky jako: třes a pocení rukou, bušení srdce, pocit sevření hrdla...

Když máte pocit, že i Vy máte příznaky sociální úzkosti, můžete zkusit následující doporučení:

 

Doporučení 1: Kniha

Zkuste si přečíst knihu Jána Praška a Hany Praškové: Trápí Vás nadměrný stud aneb Jak překonat sociální fobii. 

 

Doporučení 2: Proč

Zkuste se zeptat sami sebe 5x za sebou „Proč?“. Na konci tohoto cvičení možná dostanete odpověď, která Vás překvapí.

 

Doporučení 3: Kdy je to lepší

Sledujte, kdy je pro Vás jednodušší být s lidmi. Jakou máte náladu a co děláte v době, kdy je Vám s lidmi alespoň o něco lépe? S kým je Vám lépe než s ostaními?

 

Doporučení 4: Seznam

Vytvořte seznam věcí, které Vám způsobují úzkost. Např. 1, představa, že jím na veřejnosti; 2, představa, že veřejně vystupuji; 3, situace, kdy musím jít na veřejný záchod.... 10, veřejné vystoupení před 100 lidmi. Vyberte si co nejméně hrozivou situaci. Poté se ji zkuste alespoň na chvíli vystavit – stačí pro začátek alespoň v představě. Možná to zní zvláštně a hrozivě, ale někdy je dobré, po malých krocích, dělat to, čeho se bojíme. Poté můžete zkusit i reálnou situaci, v té je dobré mít s sebou někoho komu již věříte (tímhle procesem Vás může dobře provázet i psycholog).

 

Doporučení 5: Divadlo

Zahrajte si divadlo. Vyberte si jednu z méně ohrožujících situací. Přestavte si jaké by to bylo, být klidný a zvládnout situaci, přesně tak jak byste chtěli.  Poté si představte, že jste herec a hrajete svojí roli.  Zkuste si tu situaci alespoň na pár minut. Když je pro Vás těžké si to představit, zodpovězte si otázku „Co by Vám mohlo pomoct, aby to bylo pro Vás jednodušší?“.   

 

Doporučení 6: Psycholog

Zkuste vyhledat pomoct odborníka. I psycholog je člověk, ale u něho se nemusíte bát odmítnutí (jinak by to nebyl psycholog). Úzkost z lidí je situace, s kterou Vám může psycholog skutečně pomoct.

 

Doporučení 7: Edukace

Zjistěte víc o rozdílech mezi sociální fobií a introverzií. Další zdroje naleznete zde:

http://www.info.sk/sprava/133965/8-dolezitych-rozdielov-medzi-socialnou-uzkostou-a-introvertizmom/ nebo https://www.zdravie.sk/choroba/35898/socialna-fobia-socialna-uzkostna-porucha